Стислий аналіз останнього варіанту проекту Закону “Про вищу освіту”

Posted: Травень 18, 2011 in Новини

Оскільки сайт ФРІ тимчасово не працює, публікую стислий аналіз останнього варіанту проекту Закону “Про вищу освіту” Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України (МОНМС), який був озвучений вчора під час прес-конференції у Києві в парку ім.Т.Шевченка представниками Незалежної студентської профспілки “Пряма Дія”, ВМГО “Українська Асоціація Студентського Самоврядування” (УАСС), Громадського руху “Відсіч”, ініціативної групи викладачів Києво-Могилянської академії та ВМГО “Фундація Регіональних Ініціатив” (ФРІ). “Нагадуємо, що 13.05.2011 Антон Делікатний, представник студентських та молодіжних організацій, які протестами й перемовинами домоглися відкликання законопроекту “Про вищу освіту” N7486-1, вийшов зі складу експертної робочої групи МОНМС з доопрацювання міністерського проекту, оскільки в редакції проекту від 12.05.2011 були проігноровані геть усі вимоги молоді. 13.05.2011 прес-служба Міністерства заявляє, що результатом роботи експертної робочої групи МОНМС є рекомендація направити проект на погодження до центральних органів виконавчої влади. В цей же день свіворганізатори нещодавніх студентських протестів – Незалежна студентська профспілка “Пряма Дія”, Громадянський рух “Відсіч” та ФРІ – оголошують дату прес-конференції на тему недоліків проекту МОНМС. Але вчора до нас потрапила ще одна “остання” редакція проекту від 16.05.2011. Тому, мабуть, тепер слід говорити саме про цю редакцію, яка – наголошуємо! – з’явилась вже після офіційного завершення роботи експертної робочої групи МОНМС. Перш за все слід зазначити, що анонс прес-конференції разом з погрозами про майбутні акції протесту, судячи з усього, дещо подіяли на міністерських чиновників. Адже в цій редакції більш відчутним є залишок від праці представників студентських і молодіжних організацій під час засідань експертної робочої групи МОНМС. Проте позитивних зрушень все-одно недостатньо для того, щоб вважати проект хоча б більш-менш безпечним для студентства.

Недоліки для студентів: Редакція ст. 67 проекту МОНМС фактично дозволяє адміністраціям вищих навчальних закладів необмежено збільшувати розмір плати за навчання студентів-контрактників: “Розмір плати … встановлюється вищими навчальними закладами … з урахуванням офіційно визначеного індексу інфляції за попередній календарний рік і не може змінюватись протягом строку дії укладеного договору…” По-перше, договори у ВНЗ прописують так, щоб переукладання контракту чи перегляд ціни відбувався в будь-який час. По-друге, формулювання “з урахуванням” не є імперативним – тобто до індексу інфляції може додатись ще щось. По-третє, не всі студенти “потягнуть” навіть рівень інфляції. Нагадуємо, що чинний Закон каже, що протягом усього строку навчання встановлений у договорі розмір плати навчання має бути незмінним. І досі ця гарантія неодноразово дозволяла студентам-контрактникам вигравати у суперечках з ректоратами, якщо ті намагались невиправдано збільшувати ціну за навчання. Введення “триступеневої системи вступу” до ВНЗ у ст.40 проекту загрожує повернути високий рівень хабарництва в школи та ВНЗ на стадії вступу абітурієнтів. Відрахувати з ВНЗ через ст.42 проекту можна буде через невизначені в проекті закону терміни. Такі як “академічний плагіат” і “інші випадки, передбачені законодавством”. Зменшені чисельні гарантії того, в яких мінімальних обсягах має здійснюватися фінансування підготовки кадрів з вищою освітою (ст.66 проекту). Тепер в обсягах не менших, ніж необхідних для забезпечення 80 студентів (раніше – 100) у професійних коледжах і 170 (раніше – 180) в університетах, академіях, коледжах на кожні 10 тис. населення. Зникла імперативність цих гарантій. Зникла норма про те, що форми навчання (денна, заочна, вечірня, екстернатна) у вищих навчальних закладах можуть бути поєднані (ст. 44 проекту). Зникла норма про погодження з органом студентського самоврядування призначення заступника декана, проректора, які відповідають за роботу із студентами, та про погодження з органом студсамоврядування переведення студентів-бюджетників на контрактну форму навчання (ст.38). У ст. 56 проекту чітко видно вже неодноразово озвучені у ЗМІ наміри Міністра загалом зменшити обсяг отримання майбутніх стипендій за допомогою Кабінету Міністрів: “Розміри академічних та соціальних стипендій, порядок їх призначення і виплати встановлюється Кабінетом Міністрів України”. “Законопроект Табачника”. Позитив (Подачка?) Завдяки позиції студентських та молодіжних організацій під час засідань експертної робочої групи МОНМС зараз в останній версії проекту (16.05.2011) є наступні норми: Зникла дискримінаційна норма з минулих версій проекту, що обмежувала прийняття на перший курс студентів дистанційної (заочної), вечірньої та екстернатної форм навчання за безплатною формою навчання. Відповідна норма, згідно з текстом останнього проекту, тепер звучить як і в чинному Законі. Плата за навчання студентів-контрактників, згідно з текстом останнього проекту, залишається у грошовій одиниці України – гривні. Відповідна норма тепер звучить як і в чинному Законі, а не як в попередніх версіях проекту. Розмір мінімальної академічної, соціальної стипендії, згідно з текстом останнього проекту, не може бути менше розміру прожиткового мінімуму з розрахунку на одну особу на місяць. Водночас наголошуємо, що збереження норми про мінімальне фінансування студсамоврядування з коштів спеціального фонду відповідного вищого навчального закладу, та зникнення норми про визначення типу вищого навчального закладу від кількості студентів, – усе це де-факто не є здобутками експертної робочої групи МОНМС. Оскільки Міністерство погодилось з цим після студентських акцій протесту і до того, як була експертна створена робоча група. Нагадуємо, що загалом міністерський проект залишається “братом-близнюком” нещодавно відкликаного через студентські протести законопроекту N7486-1. 31 січня у Києві, Донецьку, Житомирі, Хмельницькому, Харкові, Запоріжжі та Одесі зазначені організації та їхні регіональні партнери влаштували акції протесту проти ухвалення законопроекту N7486-1 “Про вищу освіту”. А 28 лютого у Києві, Харкові, Львові, Донецьку, Житомирі, Івано-Франківську, Миколаєві, Хмельницькому, Рівне та Сімферополі студентство вже протестувало проти усіх законопроектів “Про вищу освіту”, які містили норми, що дискримінують молодь. І 10 березня молодь отримала результат: законопроект N7486-1 був відкликаний його авторами – сімома народними депутатами з головою найбільшої парламентської фракції на чолі. Також наголошуємо що в нас немає впевненості в тому, що текст редакція проекту від 16.05.2011 не буде змінюватись до того, як буде запропонований Кабінету Міністрів. А поки чекайте на розгорнутий аналіз проекту.”

Антон Делікатний, заступник Голови ВМГО “Фундація Регіональних Ініціатив” (ФРІ) , екс-член експертної робочої групи МОНМС з доопрацювання проекту Закону “Про вищу освіту” Михайло Лебедь, Голова Ради Старійшин ВМГО “Фундація Регіональних Ініціатив” (ФРІ)

Недоліки для викладачів: “Законопроект навіть після опрацювання міністерством не включає норму про максимальне навантаження для викладачів. Так, чинним законом ці норми встановлені на рівні 720 годин для викладачів зі ступенем та 900 годин для викладачів без ступеня. У варіанті, що був винесений на обговорення, замість чітко прописаної норми пропонувалось віддати Кабінетові міністрів право щороку визначати максимальне навантаження на власний розсуд. Таке формулювання дозволяло б піднімати навантаження в залежності від бажання Кабміну. При цьому варто зазначити, що навіть чинна норма щодо навантаження для викладачів є в три рази вище ніж у європейських університетах. Це означає, що українському викладачеві, на відміну від його європейських колег, доводиться витрачати фактично весь свій робочий час на аудиторні заняття, не залишаючи часу для власного професійного розвитку та наукової роботи. У зв’язку з цим викладачі Києво-Могилянської Академії звернулись до міністерства з вимогою законодавчо закріпити нормативи щодо навантаження та привести їх у відповідність до європейських традицій. Проте такий запит було проігноровано і згідно з опрацьованим робочою групою законопроектом у Кабміну залишилася можливість щороку піднімати навантаження для викладачів. За таких обставин будь-які заяви про створення можливостей для наукової роботи в університеті є відвертими профанацією та обманом. Збереження чи підняття навчального навантаження для викладачів при теперішніх рівнях оплати праці за навчальну ставку означає, що міністерство свідомо створює соціальні передумови для хабарництва в університетах.”

Інна Совсун, представник ініціативної групи викладачів Києво-Могилянської академії

Детальніше: http://fri.com.ua/2011/05/delikatnyj-lebed-shvydkyj-analiz-ostannoho-variantu-proektu-zakonu-pro-vyschu-osvitu-monms/ 

Також варто відзначити телевізійні дебати по проекту Закону “Про вищу освіту”:


Текст редакції проекту Закону “Про вищу освіту” МОНМС від 16.05.2011 – http://bit.ly/jPs4RB, http://us.ua/238942/

Текст редакції проекту Закону “Про вищу освіту” МОНМС від 12.05.2011 – http://bit.ly/l6cJWh, http://us.ua/235160/



Taras Vasiliev на конкурсі BUBA 2011

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s